Junet

Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Uppdaterad

Steg 1 – ”Mjuk” påminnelse via mejl

Om du har digital faktura/e-postfaktura som faktureringsmetod kommer en första mjuk påminnelse att skickas till dig via mejl på förfallodagen av din faktura. Denna påminnelse är avgiftsfri.

Steg 2 – Ny faktura via brev

Cirka en vecka efter att förfallodatumet har passerat skickas en påminnelsefaktura till dig via brev. Denna faktura har ett nytt uppdaterat förfallodatum och innehåller en påminnelseavgift som måste betalas i samband med att du betalar din faktura. 

Steg 3 – Spärrning av tjänst

Om du inte betalar din påminnelsefaktura innan dess förfallodatum kommer din tjänst att spärras.

Steg 4 – Lyfta spärrning av tjänst

För att lyfta en spärrning behöver du betala samtliga av dina fakturor som passerat sitt förfallodatum. Dina betalningar måste också ha registrerats i våra system innan en spärrning kan lyftas.

Den betalningsmetod som snabbast registrerar en betalning är Swish. En betalning via Swish görs via din digitala faktura som du antingen öppnar via fakturan du har fått via mejl, eller via inloggningsuppgifterna/QR-koden på din pappersfaktura.

Spärren kommer att tas bort så snart vi fått information om att din betalning har mottagits, och vi har haft möjlighet att hantera ditt ärende. Vi har bemanning för detta på vardagar mellan klockan 8 och 17.

Om du väljer att betala på något annat sätt kommer spärren att tas bort så snart betalningen är oss tillhanda. Tiden det tar för en inbetalning att nå oss varierar, men vanligtvis 1–3 bankdagar.

Steg 5 – Helt utebliven betalning

En helt utebliven betalning, trots alla ovan försök till att påminna, resulterar i att din samlade skuld till Junet tas över av inkassoföretag.

Guide taggad med: faktura
warning Created with Sketch.